Bokningssidor

Här ska vi kortfattat berätta hur fantastiskt enkelt det är att skapa obegränsat många bokningssidor inuti ProPublik systemet.


Dynamisk prissättning

Dynamisk prissättning (yield management) för evenemang,
optimerar för antal eller intäkt och skapar en Plan B och betyder i
praktiken att arrangören sätter priset efter efterfrågan, och är ett
relativt nytt begrepp.

Dynamisk prissättning i praktiken via sinnrikt kö-system; vid en attraktiv
match vill ni sälja alla biljetter till ordinarie pris, men genom att lägga
upp t.ex ett fåtal boka-tidigt-biljetter skapas en Plan B.

Plan B: då ni märker att det inte sålt i beräknad omfattning har ProPublik
skapat en databas med köpare som vill gå på evenemanget och är
beredda att köpa biljetter till det pris ni satt. En databas som ni enkelt
kan använda för att fylla upp de evenemang som inte sålt slut.

En Plan B i Propublik gör att ni kan känna av attraktionskraften och
optimera för att få en full arena med maximal intäkt och publikupplevelse.


Paketeringar

Oändliga möjligheter med ProPubliks paketering och produktskapande!

Med ProPublik skapar ni mycket enkelt landningssidor med betallösningar för att sälja produkter eller tjänster där ni samtidigt definierar eventuell momssats och hur den ska bokföras.

Ni kan alltså enkelt skapa paket bestående av olika produkter med separerad moms, 6%, 12% och 25%, eller göra paket av fler produkter med olika momssatser som sedan specificeras rätt på kvitto och i redovisningen.

En annan unik funktion är att vi kan fördela intäkten så att rätt summa går till rätt mottagare utan att vare sig ni eller er partner behöver internfakturera, genom att vi agerar betalförmedlare och genom att ni själva anger hur intäkten ska fördelas då ni skapar paketet.

Detta är en funktion som används ofta vid mat + biljettpaket, eller hos kunder som har både ett aktiebolag och förening.

Här intill ser ni ett exempel på bokningssida.


Kunderna får
bättre service

Kunderna får bättre service - Tack vare detta upplever kunderna en ökad professionalism från er som arrangör samtidigt som ni blir mer effektiva.

Bekräftelser med all information till alla kunder. Alla order som läggs in i systemet genererar automatiska bekräftelser till kunden. Ni bestämmer själva vilken information kunden behöver för att få maximal service och minimera frågor.

Boka och betala VIP-paket via hemsidan. Skapa en bokningssida med betallösning och exponera den på er hemsida så kan kunderna köpa och boka när de vill. Det spar även tid för er.

Avropa avtalsbiljetter. Kunder som har ett antal biljetter i sitt avtal kan själva boka sina biljetter via ProPublik. De ser själva hur mycket biljetter de har kvar samt gjorda bokningar. Kunden kan även göra bokning åt sina kunder och bekräftelsen går då direkt till den som ska gå på matchen. Det spar tid åt era partners.


Medlemshantering

Medlemshantering är oftast ett arbete som skapar mycket extra administration. Vi har tillsammans med Djurgården Fotboll utvecklat en modell för att kunna maximera medlemsintäkter året runt, med minimal administration och postala utskick. 

Betalning sker via valfri betalsida i ProPublik, kan ligga med på alla betalsidor, själva administrationen sker i ProPublik. 

Vi erbjuder alla våra kunder att testa ProPrivat och medlemshanteringen.


Säsongskortshantering

Att tro att säsongskortshanteringen och försäljningen måste ligga i biljettsystemet är som att ett försäljningsbolag lägger sitt order och CRM-system i lagersystemet och sedan sätter lagerchefen som ansvarig.

Med ProPublik och ProPrivat skapas nya möjligheter till merförsäljning och en enkelhet att hitta kunden, platserna och historiken. Då det börjar närma sig säsong exporterar vi filen till biljettsystemet för leverans.
 
All kommunikation och hantering av kunden sker dock löpande i ProPrivat.


Camper

Med ProPublik bokar och betalar kunden era träningsläger, camper, bortaresor, anmälningsavgifter etc i samma moment.

Minimal administrationen och de är anmälda har alltså också betalat.

Kan kombineras med delbetalning, kunden betalar då 50 kr på faktura som enda merkostnad.


Internbokningar

ProPublik minimerar administrationen för alla och ger bättre service.

Oavsett storlek på klubb, idrott eller stad, är det omöjligt att göra all biljett- och VIP-bokning via biljettsystemet. Vissa kunder kommer alltid att hanteras av kansliet och hantering och administration av dessa order tar mycket tid från säljarna.

Då de flesta säljare är bättre på att socialisera än att strukturera är risken stor att leveransen blir oprecis och upplevs som oprofessionell av kunder och kollegor. 

Målsättningen med internordersystemet är att alla ska kunna lägga en order och vara säker på att kunden, biljettansvarig, restaurangen och ekonomiavdelningen får all information som krävs.

Det ska också kunna hantera orderlogistiken och hantera allt det som avtalas med era partners, sponsorer, anställda, spelare, artister etc.


Loge- och restaurangbokningar

Internbokningssystemet är transparent och alla i organisationen kan skapa och se bokningar till alla evenemang.

Funktionen att begränsa antalet per rum gör överbokning omöjlig.

Vid bokning får kunden orderbekräftelse direkt och fakturaunderlag skapas.
Ni väljer själva om ni vill fakturera direkt eller efter evenemanget.

Biljettansvarig får alla bokningar samlade så dessa kan bearbetas i god tid via plocka-funktionen. Då biljetten är plockad syns det i status för bokningen i systemet.

Hovmästaren loggar själv in och hämtar listan för bordsplacering.

Självklart kan ni även skapa en bokningssida med betallösning där kunden själv kan lägga sin order.


Potter och pottbegränsningar

Biljettpotter ger bättre service och ökar biljettintäkterna.

Företagskunder har svårt att nyttja sina fasta platser på alla matcher som gör att företagen köper färre säsongskortsplatser samt att de står tomma attraktiva platser lediga på helgmatcher, platser som skulle kunna säljas och ge mer intäkt samt skapat en bättre inramning.

Erbjud kunderna att köpa 100 biljetter som sedan beställs i antal per match. En bättre kundservice som ni kan ta betalt för.

Det innebär att ni får ökad effekt, högre snittintäkt per såld pottbiljett och möjlighet att sälja fler attraktiva platser på helgmatcher.

Hur fungerar en biljettpott i praktiken? Läs mer här


Anmälningssidor

Här ska vi skriva en fantastisk text om våra anmälningssidor


Ekonomi och Redovisning

Det är vitalt för arrangörens säljare att de har ekonomiavdelningens fulla stöd i sin iver att nå sin säljbudget och kundnöjdhet.

Detta har vi tagit fasta på och då vi får in er som ny kund är ett möte med ekonomiavdelningen en självklarhet för att minimera administration och anpassa vår redovisning till er.

Målet är att transaktioner och betalningar som görs genom ProPublik ska bespara tid för ekonomiavdelningen.

Faktureringsfunktionen underlättar mitt och mina
kollegors jobb otroligt mycket. Vi slipper lägga tid på faktureringsunderlag och kan enbart fokusera på att sälja. Samtidigt är det en grym service till kunderna som kan få fakturan med vändande e-post. Vi samarbetar ofta med andra företag kring de produkter/evenemang vi säljer och då är funktionen ”Fördelningsmottagare” helt klockren. Där fördelas pengarna direkt vid utbetalning från ProPublik och vi behöver inte tänka på det.
— Malin Qvarnström, Hammarby Fotboll

Delbetalning

Här ska vi skriva en fantastisk text om möjligheten till delbetalning.


Betalförmedling

Påminnelse 1 – efter cirka
3 dagar från förfallodag via mail.

Betallösningen är helt integrerad i ProPublik och genom avstämning med ekonomiavdelningen minimeras manuell administration och säljarna har full frihet att skapa kampanjer och försäljningen utan merarbete för någon i organisationen.

ProPublik och Attendance2 agerar betalförmedlare som effektiviserar bokföringen då det inte sänds fakturor mellan oss och kunden.

Påminnelse 2 – efter cirka
7 dagar från påminnelse 1,
skickas postalt.

Vi har klientmedelskonton för våra kunder och därifrån sker löpande utbetalning av er försäljning.

Era kunder gör alltså affären med er och vår del är att leverera betallösningen.

Vid fakturering sköter vi hela processen fram till eventuellt inkassoärende. A2 påminner vid behov vid sen betalning.
 

Påminnelse 3 – efter cirka 7 dagar från påminnelse 2, skickas postalt med påminnelseavgift.


Plocklistan

Biljettansvarig kan jobba strukturerat utan att bli störd av orderfrågor från sina medarbetare eftersom alla inom organisationen kan lägga order i ProPublik.

Det reducerar antalet mail, höjer service till kunden samt minimerar risken för att något missas.

Alla bokningar hamnar i kallar Plocklistan som sorteras efter evenemang och den biljettansvarige kan på ett strukturerat sätt
administrera och få koll på alla sina bokningar.

Då biljetten är plockad, det vill säga levererad eller paketerad, ändras status i ProPublik och alla kan se statusen.

Ni får 100% kontroll på er biljettförsäljning vad gäller fribiljetter, rabattbiljetter och nyttjandegraden för potter med mer.