Hur Djurgården Fotboll ökar merförsäljningen
och minskar administrationen
Vi på Attendance2 har haft ett grundligt och givande snack med Tomas af Geijerstam som är biljett- och marknadsansvarig, det vill säga B2C-ansvarig, på Djurgården Fotboll.
Tomas af Geijerstam “kan sitt Djurgår’n” - Tomas började spela i Djurgården Fotboll vid 6-årsåldern, han är med andra ord supporter sedan lång tid tillbaka och medlem sedan 80-talet, så Tomas ”kan sitt Djurgår’n”.
Han har jobbat på Djurgården Fotboll sedan 1998, och det var mest en slump att det blev biljetter som blev hans fokusområde, ”det var inte så många på kansliet på den tiden” och det bananskalet han halkade in på har lett till att han idag är B2C-ansvarig, ett jobb han tar på fullaste allvar, vilket också märks på publiksiffrorna, utvecklingen och antalet kreativa aktiviteter som gjorts under säsongen.
Nyttjat order- och säljsystemet ProPublik sedan 2013, ”mycket lättarbetat” - Sedan augusti 2013 har DIF Fotboll samarbetat med Attendance2 och nyttjat order- och säljsystemet ProPublik och på frågan om hur lättarbetat ProPublik är på en skala 1-10 så ger Tomas systemet en klar 10:a med de funktioner som finns idag. ”Det går väldigt snabbt att göra det man behöver, små som stora ändringar går mycket snabbare än i biljettsystemet”.
”ProPublik har för oss hittills varit ett kampanjsystem som kompletterar vårt ordinarie biljettsystem på ett bra sätt mycket tack vare möjligheten att skapa en säljande websida, med en integrerad betallösning och där vi kan blanda alla kategorier av produkter. I år lade vi även in alla biljettpotter där kunden själv kan avropa sin biljetter, vilket besparar oss och kunden mycket tid” säger Tomas.
Han fortsätter med att berätta att de inte använder Internorder funktionen fullt ut idag, men till 2016 ska i princip alla former Excellistor bort och då kommer administrationen som idag sker via mail och post-it-lappar att hanteras i systemet istället. ”Det handlar om att ändra ett beteende och skapa en förståelse internt för att det underlättar för alla; för kund, säljare, administratörer, ekonomi, andra partners etc”.
Reducerat administrationen och därmed kunnat testa en hel nya kreativa aktiviteter och kampanjer under 2015 – Ytterligare en anledning till att Djurgården Fotboll uppskattar ProPublik är att rutiner och processer gällande ekonomi och redovisning är på plats. ”Tack vare att vi reducerat administrationen har vi kunnat testa en hel nya kreativa aktiviteter och kampanjer under 2015”.
”Vi gjorde en mycket framgångsrik T-shirtskampanj inför premiären 2015 mot Elfsborg: köpte 10 personer från ett visst område, låt säga Bredäng, så tryckte vi upp och skickade dem T-shirts med DIF-Skölden och Bredäng. Vi sålde över 3500 T-shirts och många av dem ihop med premiärbiljetter. Vi använder också ProPublik till andra partners kampanjlänkar och även olika former av insamlingar.
Vi gjorde exempelvis en uppmärksammad kampanj med en insamling till Världens barn 2015 i samband med matchen mot Helsingborg. Där kunde ProPublik på ett enkelt sätt fördela pengarna till respektive mottagare direkt från systemet vilket underlättar för alla parter”.
Möjligheten att enkelt addera och komplettera har ökat merförsäljningen med över en miljon sedan november – Djurgården Fotboll har också valt att sälja sina säsongskort via ProPublik då de har mycket idéer och höga krav på funktion och kundanpassning. ”Möjligheten att enkelt addera och anpassa systemet under resans gång är ett tungt vägande skäl till vårt val. Vi kan också komplettera säsongskortsförsäljningen med andra produkter som kunden kan köpa i samband med sitt köp och i år har vi lagt med möjligheten att köpa nästa års matchtröja, prenumeration på 50/50-lott och matchprogram samt att vi ger kunderna möjlighet att teckna sitt medlemskap i föreningen samtidigt som de betalar för sitt säsongskort.
Under november har alla befintliga kunder kunnat förlänga sitt säsongskort och hittills har vi fått in en bra bit över 1 miljon i merförsäljning. ProPubliks koppling mot det nya privat-CRM:et ProPrivat minimerar dessutom administrationen till nära noll vad gäller medlemshanteringen och uppdatering av vår privatpersonsdatabas. Det ger oss också en möjlighet att enkelt kommunicera och ge dem som missat möjligheten att köpa till matchtröja, medlemskap eller 50/50 lott innan säsongen startar. Vårt mål är att nå 2 miljoner i merförsäljning innan säsongen startar”.
Känns skräddarsytt för oss med fokus på publik och intäkter – Tomas avslutar vårt snack med att säga att ”eftersom vi nu har en fungerande koppling mellan CRM:et ProPrivat med medlemshantering, ProPublik, vore det rena drömmen om det även kunde skapas en koppling till biljettsystemet. Det skulle underlätta arbetet och minimera den manuella hanteringen av biljettbokningar. Så som vi ser på ProPublik, biljettsystem, CRM, så fyller de alla en viktig funktion, och ProPublik är en vital pusselbit för oss som order/säljsystem. Vi ser det som ett oerhört bra komplement till biljettsystemet och känns skräddarsytt för oss med fokus på publik och intäkter”.